Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 7 november 2019

"En grav för två" av Anne Holt (originaltitel: "En grav for to")

En bok att ladda upp med inför världscuppremiären i längdåkning den 29 november, så tänkte jag om "En grav för två" av Anne Holt. Handlingen kretsar kring norska längdskidåkare och känns inspirerad av Therese Johaugs dopingavstämning. På något sätt blir boken ett litet försvarstal. Jag är normalt omåttligt förtjust i Anne Holts böcker eftersom jag tycker hon har en inspirerande förmåga att förnya sig och hålla intresset för sina böcker uppe. Och just det har hon lyckats med igen, men tempot i början av boken är för lågt och det var nästan så att jag hann ge upp innan handlingen tog fart. Men bara nästan. Andra halvan räddar absolut upp "En grav för två" och det är nog tur då det ska bli en fortsättning för Holts nya hjältinna Selma Falck.

Bara några knappa månader innan OS fastnar Norges främsta kvinnliga skidåkare i en dopingkontroll. Hennes pappa, den förmögne och mäktige Jan Morell, vägrar tro på att dottern gjort det medvetet och anlitar Selma Falck för att ta reda på sanningen. Selma har precis förlorat allt. Sitt yrke, sin familj och sitt hem. Detta eftersom Jan Morell kom på henne med att stjäla hans pengar. Efter en karriär som elitidrottare och senare kändisadvokat bor hon nu i en sjabbig lägenhet med en katt som enda sällskap. Hennes situation gör det omöjligt att tacka nej till Jans erbjudande. Kort efter att Selma påbörjat sina efterforskningar hittas en manlig elitskidåkare död, också han med det förbjudna preparatet i kroppen. Katastrofen för det norska skidlandslaget är total...

Jag hade högre förväntningar på den här boken än den kunde leva upp till, men till slut blir betyget ändå godkänt och jag kan tänka mig att läsa även nästa del i Holts nya serie.

"En grav för två" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Magnus Roosmann och den är 14 timmar och 49 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar