Sök i den här bloggen

Translate

måndag 3 februari 2020

"Barnsjukhuset" av Karl Eidem och Jale Poljarevius

"Barnsjukhuset" är en ganska brutal bok av Karl Eidem och Jale Poljarevius. Att jag valde att lyssna på den beror mycket på att det är Stefan Sauk som är uppläsare och jag gillar honom i den rollen. Annars kanske det inte är exakt den här typen av böcker som jag gillar bäst. Nu överraskade den mig lite och jag är glad att jag har lyssnat på den. Ljudboken är 9 timmar och 49 minuter lång.

Ett gäng terrorister tar sig in på ett barnsjukhus i Stockholm och tar barn, föräldrar och personal som gisslan. De kräver att några dömda brottslingar ska friges. Annars kommer de att börja döda barn. Kommissarie Hannah Kaufman är på väg till jobbet när hon kallas till Södersjukhusets område. På så sätt blir hon en av de ledande poliserna som försöker lösa gisslansituationen utan några dödsoffer. Hon och hennes kollegor får också kämpa med ett gigantiskt mediauppbåd och ett växande medborgargarde. Innanför sjukhusets väggar tickar klockan och terroristerna kommer visa att de inte drar sig för att förverkliga sina hot...

"Barnsjukhuset" är som sagt en otäck bok, men också spännande och tempot är högt. Jag tycker att den är läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar