Sök i den här bloggen

Translate

lördag 12 februari 2011

"Genom ljus och mörker" av John Harvey

Ännu en spännande deckare som jag kan rekommendera! I "Genom ljus och mörker" möter vi återigen den pensionerade kriminalkommissarien Frank Elder som dragit sig tillbaka till Cornwall efter många år inom polisen. När hans fd fru ringer honom och berättar att en av hennes väninnors syster har försvunnit och behöver hans hjälp att hitta henne så bestämmer han sig för att hjälpa till. När han börjar nysta i fallet så inser han snart att det påminner om detaljer i ett av hans misslyckande - ett fall som aldrig blev löst. En kvinna hittades för åtta år sedan i sin hotellsäng. Hon låg där fridfullt och påklädd under lakanen och trots att Elder la ner  all sin möda i att finna mördaren så lyckades de aldrig hitta den skyldige. Kan dessa två fall ha ett samband? Och kommer Elder och hans gamla kollegor i så fall att hitta mördaren i tid?

John Harvey tillhör bokförlagets Minotaurs författare och jag måste återigen säga att de lyckas hitta de allra bästa. Jag har läst ganska många av deras författare, Ian Rankin, Reginald Hill, Stephen Booth, Mark Billingham, Simon Beckett, Elly Griffiths m.fl. och jag har hittills inte blivit besviken. Det är ett ganska säkert kort att välja en bok utgiven av Minotaur.

2 kommentarer:

  1. Låter intressant. Ska försöka läsa den. Har inte läst så mycket på sista tiden. Läsandet kommer i perioder. Sista veckorna har jag dock börjat läsa igen.
    Det är även ett tag sedan jag var inne på din blogg. Kommer det kanske några intressanta inlägg från skid-WM ?

    SvaraRadera
  2. Håller helt med om att läsandet går i perioder, men just nu är jag inne i en intensiv läsperiod där jag börjar på en ny bok så fort jag läst ut en. Och nu väntar jag dessutom hem de böcker jag förhandsbeställt på bokrean på Adlibris!
    Hoppas på att du snart tipsar om en ny bok här på bloggen!
    Angående skid-vm så kan det mycket väl hända att det kommer någon kommentar här men det beror lite på hur mycket jag hinner kolla på det. Tävlingarna går ju på dagtid då jag jobbar...

    SvaraRadera