Sök i den här bloggen

Translate

lördag 17 december 2011

"Fladdermusmannen" av Jo Nesbø (originaltitel: "Flaggermusmannen")

Jag var bara tvungen att läsa något mer av Jo Nesbø efter att ha läst "Pansarhjärta" för ett par veckor sedan. Jag valde nu "Fladdermusmannen" som är den första boken om Harry Hole. Den är inte lika bra som "Pansarhjärta" men det är en helt okej deckare. Harry Hole har rest till Australien för att bistå den australienska polisen i deras jakt på en mördare. Offret är en ung kvinnlig norsk B-kändis. Hon har blivit våldtagen och strypt och Hole ska hjälpa till att hitta den skyldige. Han blir partner med polisen och aboriginen Andrew Kensington. Det dröjer inte alltför länge innan en av poliserna hittar likheter med andra våldtäkter och mord och då börjar de misstänka att de fått en seriemördare på halsen. Men Kensington verkar inte bara fast besluten att jaga mördaren utan vill också att Hole ska få veta mer om Australiens historia och gamla sägner. Fallet tar en vändning som gör att Hole, som är nykter alkoholist, faller tillbaka i supandet. Personligen så tycker jag att boken där saktar av lite och det blir lite för mycket alkoholdimma över storyn, men mot slutet tar det lite igen och jag ger boken betyget godkänd! Jag kommer absolut att läsa mer av Jo Nesbø!

2 kommentarer:

  1. Jag har missat den första av Nesbö. Har snart läst alla de andra. Gissa vilken bok som står på tur...

    SvaraRadera
  2. Jo jag har gått in för att läsa dem alla nu också! De är riktigt bra!!

    SvaraRadera