Sök i den här bloggen

Translate

måndag 2 april 2012

"Vila i frid" av Sofie Sarenbrant

Jag är lite förvirrad i mitt intryck av Sofie Sarenbrants "Vila i frid". Jag har sträckläst den men vet ändå inte vad jag ska sätta för betyg. Den är en snyggt sammanvävd mordhistoria och det är inte några meningslösa delar i boken. Slutet gillar jag skarpt och det är överraskande och annorlunda. Trots detta så kände jag emellanåt att det blev långsamt. Kanske beror det på att jag inte visste meningen med det jag läste då jag läste det men nu i efterhand förstår jag sammanhanget. I alla fall så tycker jag att "Vila i frid" är helt klart läsvärd!

Storyn utspelar sig på Yasuragi Hasseludden. I kvinnornas tvagningsrum hittas en av Sveriges folkkäraste skådespelerskor medvetslös och det blir stor uppståndelse i media. Hotellpersonalen jagas av pressen och saken blir inte bättre då man dagen efter finner ett äldre par döda i rum 327. Hotellchefen Peter Berg och vd:n Nils Wedén har nu inte bara pressen att svara inför utan nu kopplas polisen in och misstankarna om att det finns ett samband mellan händelserna gör att en utredning startas. Emma Sköld, kriminalpolis vid Nackapolisen, får hand om fallet och det leder till stress inom både arbetslivet och privat. Hon inser snabbt att det handlar om mord och inte självmord, som de inledningsvis trodde. Nu gäller det att hitta mördaren innan han eller hon slår till igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar