Sök i den här bloggen

Translate

måndag 16 april 2012

"Kvinnan i rummet" av Jussi Adler-Olsen (originaltitel: "Kvinden i buret")

Då har jag hittat ännu en jättebra deckarförfattare. Danske Jussi Adler-Olsen blev genast en ny favorit. "Kvinnan i rummet" är skriven på ett sätt som gör att boken inte bara är väldigt spännande utan också rolig. Det är inte ofta som jag skrattar till högt då jag läser men nu gjorde jag det.
2002 försvinner en ung politiker, Merete Lynggaard, spårlöst då hon och hennes förståndshandikappade bror befinner sig på en färja på väg till Tyskland. Ingen har sedan dess hört ett ljud ifrån henne. Fem år senare kommer kriminalkommissarie Carl Mørck tillbaka till jobbet efter en händelse som ledde till en kollegas död och en annans förlamning. Hans humör och hans personlighet gör att ingen vill arbeta med honom så hans chefer ser chansen att få honom ur vägen då det kommer ett politiskt förslag om en ny enhet inom polisen. Avdelning Q ska syssla med cold cases, fall som inte gått att lösa och som är av stort allmänintresse. Mørcks chefer ger honom uppdraget att leda "gruppen" som endast består av honom själv. Han tilldelas efter lite utpressning av cheferna en assistent, Hafez el-Assad. Tillsammans försöker de ta reda på vad som hänt Merete. Det är ingen lätt uppgift, dels beroende på att det gått fem år men också p.g.a. att den ursprungliga utredningen är slarvigt gjord. Så smått lyckas dock Mørck och Assad få fram lite ledtrådar...

Jag gillar det här och jag har redan beställt de två följande böckerna. Ser fram emot att läsa dem! Och för nu så rekommenderar jag er att läsa "Kvinnan i rummet" om ni inte redan gjort det!

2 kommentarer:

  1. Den var riktigt bra. Kommer att läsa alla följande böcker.
    Gillar Assad och Carl. Härligt team.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst de två som kommer efter denna och de är lika bra! Ja visst är huvudpersonerna härliga!

      Radera