Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 28 mars 2013

"5:e Moseboken" av Christina Larsson

"5:e Moseboken" av Christina Larsson var ett verkligt fynd. Jag köpte den för 29 kr på Adlibris bokrea. Jag hade inga förväntningar på den men jag måste säga att jag är positivt överraskad av denna författare som är helt ny för mig. Jag fyndade ytterligare en bok av henne på bokrean och den ser jag nu fram emot att så småningom läsa, men som jag förstår så finns det två böcker emellan som ingår i den här serien om kriminalkommissarie Ingrid Bergman så eventuellt kommer jag att införskaffa och läsa dem innan jag läser den jag redan köpt.
"5:e Moseboken" börjar med ett anonymt tips till polisen en tidig aprilmorgon om att en misshandlad man ligger medvetslös på Andra Långgatan i Göteborg. Ambulans och polis kommer till platsen och mannen förs till sjukhus men efter ca 45 minuter ringer den anonyma anmälaren igen och undrar varför ingen kommit och hjälpt mannen. Det visar sig att två män överfallits på samma gata ungefär samtidigt den natten. Ett av offren dör av skadorna medan den andre mannen verkar ha haft en osannolik tur och överlever. Kriminalkommissarie Ingrid Bergman och hennes kollegor försöker hitta ett samband mellan offren, men den överlevande mannen förnekar bestämt att han känner den döde och han är heller inte särskilt villig att uppge varför han befann sig på Andra Långgatan den natten...

Som jag skrev ovan så är detta en mycket trevlig upptäckt för min del och jag ser fram emot att läsa mer av Christina Larsson! Jag hoppas på att kunna tipsa om mer bra spänning under påskhelgen men jag passar ändå på att nu önska er en Glad Påsk!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. En riktigt bra pusseldeckare - ända till upplösningen...
    Då blir den lika slätstruken som de flesta populära deckare:
    "Aj då, jag glömde visst thrillermomentet" tycks författaren tänka och klistrar på en töntigt "spännande" avslutning som i ett slag förstör hela boken.
    Det känns lite som författaren är trött på historien och bara vill ha ett slut på den även om det krävs ett grovt stilbrott.
    Per Norrby
    per.norrby@swipnet.se

    SvaraRadera