Sök i den här bloggen

Translate

lördag 19 juni 2021

"Funnen död" av Gretelise Holm (originaltitel: "Dødfunden")

Det här är en riktigt annorlunda bok (i alla fall till en början) som lyckades fängsla mig från start då det kändes som att det inte skulle bli en ordinär polishistoria. Det håller i sig ett tag men sedan glider "Funnen död" över till att bli en ganska vanlig polisdeckare. Jag gillade dock att man fick en inblick i alla huvudkaraktärers liv och känslor innan själva mordutredningen tog vid. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 6 timmar och 14 minuter lång. 

Antropologen Ellinor Green hittas död i sin villa utanför Köpenhamn. Vid första anblick verkar hon och maken ha levt ett stillsamt övre medelklassliv. Men undan för undan framkommer konflikter och slitningar i hennes relationer med sina närmaste, t.ex. med både sonen och dottern. Maken har en älskarinna och själv har Ellinor en gång om året haft en affär med en nära vän och tillika hennes chef. Utöver det har hennes åsikter gjort att hon skaffat sig flera utomstående fiender som hotat henne till livet. Vem av alla dessa person gick hela vägen och dödade henne?

För min del var det första boken av Gretelise Holm som jag lyssnade på, men hon har tydligen också skrivit kriminalserien om Karin Sommer och nu får man väl fundera på om det är något att leta upp. "Funnen död" är i alla fall tillräckligt bra för att jag ska överväga det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar