Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 9 juni 2021

"Lanthandeln" av Karina Johansson

Jag var ute efter en mysdeckare och trillade på "Lanthandeln" av Karina Johansson.  Jag har lyssnat på en bok av henne tidigare, "Pengabrevet", och blev glatt överraskad när jag hittade den här boken eftersom den förra var bra. De är helt fristående från varandra så ni behöver inte läsa/lyssna på dem i ordning. Jag tyckte att "Lanthandeln" var lite bättre och den bjöd verkligen på det där pusseldeckarmyset jag var ute efter. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 7 timmar och 55 minuter lång.

Livet vid Krokbackens lanthandel rullar på som det alltid har gjort, men när en av lanthandlarens söner hittas död på butiksgolvet förändras allt. Först tror man att det handlar om en olycka, men Emanuel (den dödes bror) är inte övertygad om det och vill att polisen utreder det som mord. Han får själv hotfulla sms och förföljs av en grön pickup. Han inser att han måste vara någonting på spåren. Samtidigt anländer karriärkvinnan Louise till bygden för en andningspaus i livspusslet. Hon behöver en paus från sin våldsamme make. Men istället för avkoppling finner hon sig mitt bland intriger och hemligheter. Hennes ankomst rör upp gamla känslor och snart slits hon mellan kraven från Stockholm och barndomsminnena i Sunne.

"Lanthandeln" är en perfekt sommarbok både för den som gillar deckare och den som gillar feelgood. Man får en perfekt blandning av de två genrerna och så är sommartemat den där extra kryddan på det hela ☀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar