Sök i den här bloggen

Translate

söndag 14 juli 2013

"Mörkrets gärning" av Val McDermid (originaltitel: "Trick of the Dark")

Äntligen är den här boken slut! Det smärtar mig att skriva att "Mörkrets gärning" är en riktigt dålig bok för jag brukar gilla det Val McDermid skrivit. Men det här är en seg bok och det händer inte så mycket förrän i det näst sista kapitlet. Det blir lägsta tänkbara betyg för den här boken.

Profileraren Charlie Flint har stängts av från sitt arbete eftersom det ska utredas om hon begått tjänstefel i ett ärende där en person släptes fri och sedan mördade fyra kvinnor. Hon har därför en del ledig tid då hennes f.d. lärare (Corinna) kontaktar henne för att be henne hjälpa till med att utreda sin dotters nya flickvän Jay, som Corinna misstänker har begått flera mord. Bl.a. tror hon att Jay mördade dotterns man på deras bröllopsdag och att fel personer dömts för mordet. Charlie tar sig an uppdraget och börjar luska i Jays förflutna och de dödsfall som verkar ha inträffat så lägligt i dennas liv...

Som jag skrev ovan så brukar jag tycka om Val McDermids böcker men "Mörkrets gärning" är varken spännande eller intressant. Tyvärr.

Tidigare läst av denna författare som jag skrivit om på bloggen:
"I mördarens nät"
"Andras plåga"
"Ett fjärran eko"
"Mörka domäner"
"I terrorns skugga"
"Hämndens skugga"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar