Sök i den här bloggen

Translate

fredag 7 oktober 2016

"Washingtondekretet" av Jussi Adler-Olsen (originaltitel: "Washington Dekretet")

Min bästa idé i år kanske inte var att välja att lyssna på just "Washingtondekretet"... I alla fall inte i början för det var lite svårt att hålla isär karaktärerna då jag inte kunde bläddra tillbaka och kolla men när väl de satte sig så blev boken bara bättre och bättre och nu när den är färdiglyssnad så är jag mycket imponerad och jag tycker att den är både tankeväckande och intressant. Jussi Adler-Olsen har verkligen skrivit en annorlunda och på det sättet spännande historia.

Doggie Rogers har i många år följt den demokratiske presidentkandidaten Bruce Jansen och nu jobbar hon tätt tillsammans med honom. Hennes pappa har erbjudit sig att ordna festligheterna på sitt lyxiga Hotel Splendor om Jansen vinner valet. Detta trots att fadern inte alls sympatiserar med Jansens politik. Och det är så det blir. Doggie är väldigt stolt och lycklig när hon kliver in på Hotel Splendor för att fira den historiska valsegern. Men festen kommer av sig då någon skjuter mot den nyvalde presidenten och ett skott dödar dennes unga gravida hustru. Doggies pappa anklagas för mordet och när presidenten så småningom svär presidenteden så har han förändrats djupt. Han lägger fram en mycket kontroversiell förordning, Washingtondekretet, som ska återupprätta lag och ordning i landet. Men då det går upp för medborgarna vad detta innebär spårar allt ur och det bildas motståndsrörelser. Allt resulterar så småningom i att gränserna stängs, utegångsförbud införs och ett inbördeskrig hotar. Doggie är en av dem som inte alls gillar utvecklingen och som tillsammans med en grupp vänner försöker avslöja maktspelet bakom dekretet och rädda USA.

Egentligen rekommenderar jag nog att man läser den här boken för jag tror att det underlättar lite då det kommer till att hålla ordning på vem som är vem och vart de hör hemma. Å andra sidan är ljudboken 23 timmar och 27 minuter lång så man har tid på sig att sätta sig in i handlingen :) Uppläsare är Reine Brynolfsson. Jag anser att om man är intresserad av det amerikanska presidentvalet så är "Washingtondekretet" den perfekta uppladdningen inför höstens val!

3 kommentarer: