Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 6 september 2018

"Dolda spår" av Ida Axelsson

Nu har jag för första gången läst en bok av Ida Axelsson. "Dolda spår" är den andra delen i serien om Helsingborgpolisen Linn Wide. Första delen, som jag uppenbarligen missat, heter "Svart skugga". Jag tycker att "Dolda spår" är en spännande deckare och boken är lättläst. Det som stör mig mest nu direkt när den är utläst är alla stavfel. Korrekturläsningen på förlagen verkar vara något man sparar in på för tyvärr är inte den här boken unik när det gäller det, men den har ovanligt många. Det förstör läsupplevelsen lite när man måste läsa om meningar för att förstå vad som egentligen menas. Men bortser man från detta så är det här en bok som ger mig mersmak och jag vill läsa mer av Ida Axelsson.

Linn Wide har precis börjat jobba igen efter att ha varit sjukskriven pga att hennes kille och pappan till hennes son tagit livet av sig. Hon får direkt en anmälan om en försvunnen kvinna. Det är brodern som anmäler försvinnandet och det som sticker ut med anmälan är att systern försvann för ett år sedan. Men innan Linn hinner påbörja sökandet får hon och kollegan Mattias ett mord att utreda. En ung kvinna hittas död i tunneln vid Hälsobacken. När de lyckas identifiera henne kan de konstatera att det rör sig om en ung polska som borde befinna sig i Dubai och jobba som au pair. Au pair-jobbet verkar hon dock ha lämnat ganska snabbt och i stället levt ett lyxliv sponsrat av rika och mäktiga män. Men varför hamnade hon i Helsingborg och vem i staden ville se henne död?

Jag tycker att "Dolda spår" står sig bra i den tuffa konkurrensen bland svenska deckare och jag läser som sagt gärna mer av denna författare. Däremot så tror jag att jag vet för mycket för att nu läsa den första delen i serien.

"Dolda spår" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Kerstin Andersson och den är 10 timmar och 1 minut lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar