Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 24 januari 2019

"Din vän Forsete" av Christina Erikson

Jag har nu läst boken "Din vän Forsete" av Christina Erikson. Den har funnits med på att läsa-listan ett tag nu men hela tiden halkat neråt. Kanske främst för att titeln inte lockade mig och att presentationen av boken inte var superfängslande heller. Och det är synd för jag tycker att det här är en riktigt bra och spännande deckare som sticker ut lite genren. Men det är heller inte första gången jag blivit positivt överraskad av en bok som inte låtit tillräckligt lockande då jag läste om den.

Kommissarie Elias Svensson jagar en våldsam våldtäktsman och mördare. Han är ganska säker på att han funnit den skyldige men det finns ingen teknisk bevisning och mannen nekar iskallt till allt. Det står mer och mer klart att han och hans kollegor har att göra med en psykopat. Av en slump ser Elias ett TV-program där författaren Cornelia Lind berättar om sin nya bok som handlar om 15 år av hennes liv då hon var gift och levde med en psykopat. Han får idén att hon kanske kan se på deras fall och deras misstänkte med nya ögon och anlitar henne som konsult. Det kommer att visa sig vara allt annat än riskfritt för henne. Samtidigt är det någon som på sitt sätt hjälper polisen med att få bort farliga brottslingar från gatorna genom att mörda dem. Förövaren kallar sig Forsete och i brev till Elias skriver han att han är en vän som hjälper polisen där de inte lyckas...

"Din vän Forsete" är första delen i en ny serie böcker där människans inre hemligheter drivs upp till ytan och jag kommer definitivt att läsa nästa bok! Mycket beroende på att det kändes nytt och fräscht men också för att den här boken är mycket spännande.

"Din vän Forsete" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Marie Richardson och den är 10 timmar och 30 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar