Sök i den här bloggen

Translate

söndag 4 augusti 2019

"Det första chiffret" av Denise Rudberg

Den här boken har jag varit nyfiken på sedan den kom och nu har jag äntligen läst den! Och det är jag glad för eftersom jag tycker att den var både intressant och välskriven. Det är inte en direkt deckare utan boken har en verklighetsgrund och utspelar sig under andra världskriget, men den bjuder ändå på en hel del spänning. Som vanligt när det gäller Denise Rudberg så är det lättläst. "Det första chiffret" är den första delen i serien Kontrahenterna och jag ser verkligen fram emot att fortsätta följa Signe, Elisabeth och Iris!

Tre unga kvinnors liv förändras för alltid i andra världskrigets Stockholm. Signe flyttar från landet till storstaden, Elisabeth hamnar i en konflikt på sitt arbete och säger upp sig och Iris flyr från Estland med sina två söner Jakob och Jan. I Stockholm kommer kvinnorna föras samman då de väljs ut av regeringen för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. Det har nämligen slumpmässigt visat sig att de alla tre innehar både matematiska och analytiska förmågor som behövs för att hålla koll på fienden.

Läs den här boken! Jag tycker att den är riktigt bra och jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan fortsättningen kommer. Vill ni hellre lyssna på den så finns den också om ljudbok. Den är uppläst av Anna Maria Käll och den är 8 timmar och 14 minuter lång.

🦋 Nu är min semester slut så nu kommer jag nog inte kunna läsa och lyssna på böcker i samma takt som jag gjort den senaste månaden, men fortsätt gärna att kolla in här för jag kommer att fortsätta tipsa om bra böcker. Tack för att ni följer min blogg! 🦋

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar