Sök i den här bloggen

Translate

söndag 18 oktober 2009

"Blind lydnad" av Will Lavender

Det här är Will Lavender debutroman och jag måste säga att jag är imponerad!! När jag läste baksidan på boken kände jag mig lockad att läsa den men när jag sedan började läsa den så kändes det som att det inte hände alltför mycket, den kändes nästan seg. MEN trots det kunde jag inte lägga den ifrån mig. Jag läste HELA boken på EN dag... Och jag var fast. Det är en annorlunda och på något sätt spännande intrig. Man vet inte vad som är verkligt och vad som är påhittat. Man vet inte hur trådarna hänger ihop och om de ens gör det. Jag tycker att den var jättekul uppbyggd och jag kommer definitivt att leta efter fler böcker av honom!!

Handlingen är den att när en grupp studenter böjar en ny kurs, Logik och argumentationsanalys 204, får de i uppdrag att hitta en kidnappad tonårsflicka - Polly - inom 6 veckor annars kommer hon att mördas. Studenterna tror till att börja med att det är en uppdiktad historia men ju mer de forskar i det och utreder de ledtrådar de får så undrar de om det är det? Tre av studenterna fastnar på olika grunder rejält i mysteriet och med tiden knyts de samman med varandra. Ska de lyckats tyda ledtrådarna och hitta Polly innan det är för sent? Och finns Polly egentligen?


Jag kunde se ett antal olika sätt som boken skulle kunnat sluta på och kanske hade jag inte själv valt det slut som Levander gjorde men det är en tankevärd bok. Och slutet är på inga sätt en besvikelse. Läs den här och få en annorlunda läsupplevelse!!


1 kommentar: