Sök i den här bloggen

Translate

lördag 28 mars 2015

"Grottmannen" av Jørn Lier Horst (originaltitel: "Hulemannen")

"Grottmannen" är Jørn Lier Horsts andra bok i serien om polisen William Wisting. Jag läste den första delen, "Jakthundarna" (klicka på titeln för att läsa om den), förra året och tyckte att den var okej, men att den saknade det där lilla extra. Jag bestämde mig för att jag ville läsa fortsättningen och nu har jag alltså gjort det. Betyget för "Grottmannen" blir detsamma som för den första boken. Storyn är helt okej och det är ganska spännande, men det lyfter inte riktigt...

Den erfarne utredaren William Wistings granne har hittats död i fåtöljen framför TV:n. Mannen har varit död i fyra månader men ingen har saknat honom. Williams dotter Line, som är journalist på VG, bestämmer sig för att skriva om mannen. Hon vill berätta hur det kan komma sig att någon blir så ensam i dagens samhälle att ingen reagerar på att man varit död i fyra månader. Hon intervjuar folk som känt mannen tidigare i livet, skolkamrater och grannar m.fl. Samtidigt hittas även ett annat fyra månader gammalt manslik. Wisting och hans kollegor hittar en broschyr på kroppen. På broschyren finner man ett fingeravtryck tillhörande en av USA:s mest eftersökta seriemördare. Vad är kopplingen mellan dessa män? FBI ansluter till utredningen och snart är jakten i full gång.

Trots att jag inte blir så där jätteimponerad av de här böckerna så tror jag att jag kommer att läsa mer om det kommer en fortsättning. Det känns fortfarande som att det finns potential att bli riktigt bra.

Här berättar författaren själv om boken:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar