Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 7 maj 2015

"Händelser vid vatten" av Kerstin Ekman

Det här är en bok som jag nog aldrig skulle köpt själv, men den ingick i de fyra av Albert Bonniers Klassiker nyutgivna deckarklassiker som jag fick av dem. Boken är ganska tjock (591 sidor) och jag var inte så sugen på att läsa den men nu är jag glad att jag gjorde det! Det var något med Kerstin Ekmans berättelse som jag fastnade för och jag hade svårt att sluta läsa. Visst ska jag erkänna att det fanns stycken i boken som jag skummade igenom men i det stora hela så tyckte jag att den var bra och spännande.

I början av sjuttiotalet begicks ett fruktansvärt dubbelmord i den lilla norrländska byn Svartvattnet. På mordkvällen anlände Annie till byn med sin lilla dotter och den kvällen blir det Annie som hittar det mördade paret. Hon och dottern försökte hitta kollektivet de skulle bo i då hon gjorde den makabra upptäckten. Morden klarades aldrig upp och arton år senare gör Annie en iakttagelse som leder till att ondskan återigen väcks till liv i den lilla byn...

"Händelser vid vattnet" överraskade mig på ett positivt sätt och jag kan varmt rekommendera den här boken!

2 kommentarer:

  1. Den här boken skulle inte jag heller välja att läsa men nu blev jag nyfiken så jag ska nog läsa den! Läste Mikaela Bley Lycke för ett tag sen, blev positivt överraskad, ett tips om du inte läst den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore spännande att höra vad du tycker ifall du läser den!
      Jag har velat lite fram och tillbaka när det gäller Lycke av Mikaela Bley men ditt förra boktips var toppen så nu skriver jag upp den här på listan över böcker jag ska läsa!

      Radera