Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 19 april 2017

"Alltid i din skugga" av Märta Holmerin

Jaha då har jag läst andra delen i Märta Holmerins serie om Alexander Malmsten och Julia Nöjd. Jag läste tidigare i år första delen, "Aldrig vid din sida",  och hade svårt att få grepp om den (läs mer om den genom att klicka på titeln). Men eftersom jag köpte båda böckerna på årets bokrea så har jag alltså nu även läst "Alltid i din skugga". Återigen så får jag känslan av att det blir en komedi emellanåt. Detta eftersom dialogerna i boken blir skrattretande då alla karaktärer hela tiden har en förmåga att missförstå varandra eller inte bemödar sig med att förklara sig. Det hela blir lite smått komiskt men också irriterande...

Julia Nöjd har sagt upp sig från tidningen hon jobbade på och är nu nyanställd på informationsavdeleningen på Fabriken. Strax efter att hon börjat sin nya tjänst dör en person i en arbetsplatsolycka. Hon får från Fabrikens håll ansvar för utredningen. Men även polisen blandas in och Alex har nyligen börjat hos polisen i Södertälje och fallet hamnar på hans bord. Återigen ska Julias och Alex vägar mötas och med tanke på att det inte slutade alltför bra senast blir det inte ett helt friktionsfritt möte. Och det som först verkade vara en tragisk arbetsplatsolycka visar sig snart vara något mycket värre och det är fler på Fabriken som svävar i fara...

Jag kan inte ge ett toppbetyg till "Alltid i din skugga" heller, men på något knepigt vis så känner jag att jag vill veta hur det ska gå för Julia och Alex. Av den anledningen är det inte helt osannolikt att jag kommer att läsa den tredje boken också. Men eftersom den verkar utspela sig i juletid så tror jag att den kommer att få vänta till slutet av året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar