Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 3 juli 2013

"Släke" av Håkan Östlundh

"Släke" är den första delen i Håkan Östlundhs serie om polisen Fredrik Broman. Jag har tidigare läst "Laglöst land" som är den sjätte boken i serien så jag har hittills läst dem lite i oordning men det gör absolut inget. De är lika bra ändå. Jag tror också att jag kommer att fortsätta läsa Östlundhs böcker för jag tycker att de är riktigt välskrivna och spännande. Det enda som skulle kunna hindra det är väl att det finns så mycket bra böcker och alldeles för lite tid att läsa dem alla...

Fredrik Broman och hans familj har ganska nyligen flyttat från Stockholm till Gotland. Familjen har börjat känna sig hemma. Fredriks fru Ninni och de två sönerna njuter av semester och sommar medan Fredrik jobbar. En kväll störs sommarfriden av att en äldre man ringer hem till Fredrik och säger att han är orolig över en bil som stått parkerad vid en badplats i ett par veckor. Mannen säger att den verkar övergiven och nu har det också börjat lukta illa om den - det luktar helt enkelt släke (rutten tång). Trots att Fredrik hellre skulle tillbringa kvällen med familjen bestämmer han sig för att åka och ta en titt på bilen. I takboxen hittar han orsaken till lukten - en man som verkar ha slaktats som ett djur. Fredrik kallar på förstärkning men vad han och hans kollegor inte vet där och då är att mördaren är långt ifrån klar...

"Släke" är en perfekt bok för sommarens semester och jag rekommenderar den varmt!

2 kommentarer:

  1. Låter intressant. Ny bekantskap. Har inte läst något av denna författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan jag bara säga att jag tycker att du ska göra det för böckerna är bra!

      Radera