Sök i den här bloggen

Translate

måndag 13 mars 2017

"Glaskroppar" av Erik Axl Sund (Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist)

Den här boken var verkligen ett riktigt reafynd!! Erik Axl Sund är författarna Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist, som skrev trilogin om Victoria Bergman ("Kråkflickan", "Hungerelden" och "Pythians anvisningar") som jag bara älskade. Att jag aldrig köpte "Glaskroppar" när den kom 2014 berodde mest på att jag inte tyckte att den lät som att den skulle kunna leva upp till de första tre böckernas briljans och jag ville inte bli besviken. Sedan dess har den halkat neråt på inköpslistan pga att det hela tiden kommer så mycket böcker som jag vill läsa. Men eftersom jag inte läst den innan kan jag nu vara nöjd med att jag åtminstone gjorde ett riktigt bra klipp på årets rea! För "Glaskroppar" är onekligen mycket bra och spännande. Erik Axl Sund skriver på ett sätt som gör att deras böcker är spännande från första till sista sidan och man bjuds hela tiden på oförutsedda överraskningar som bara gör böckerna ännu bättre...

En självmordsvåg sköljer över Sverige. Ungdomar tar livet av sig på olika makabra sätt och det de alla har gemensamt är intresset för enmansbandet Hunger. Alla har heminspelade kasettband med Hungers musik bland sina ägodelar och de verkar ha haft stor betydelse för deras beslut att ta sina liv. Vikarierande kriminalkommissarien Jens Hurtig får självmorden på sitt bord och det väcker gamla obehagliga minnen till liv eftersom han egen syster tog sitt liv i unga år. Kassettbanden visar sig alla ha tillhört en och samma person. Kan hon ha med självmordsvågen att göra?

"Glaskroppar" är den första delen i en "ny" trilogi (Svart Melankoli) och jag hoppas att nästa bok i serien kommer snart! För nu vill jag bara läsa mer...

"Glaskroppar" finns också som ljudbok. Den är 9 timmar och 35 minuter lång och uppläsare är Reine Brynolfsson.

Trilogin om Victoria Bergman (läs om böckerna genom att klicka på titlarna nedan):
"Kråkflickan"
"Hungerelden"
"Pythians anvisningar"

2 kommentarer:

  1. Då ligger den i uppspelningskön! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att den gör rätt i :)

      Radera