Sök i den här bloggen

Translate

lördag 4 mars 2017

"Den som glömmer" av Arnaldur Indridason (originaltitel: "Kamp Knox")

Nu var det ett tag sedan jag läste något av Arnaldur Indridason men fyndade denna bok på rean och nu har jag läst ut den. Jag tycker att "Den som glömmer" är riktigt bra och hyggligt spännande, även om det kanske inte är nervkittlande. Man får möta kriminalpolisen Erlendur Sveinsson i yngre år (1979) och han har både ett färskt fall och ett cold case som han jobbar med.

En död man hittas flytande i en avlägsen damm ute på lavafältet i närheten av en amerikansk militärbas. Ingen som passar in på mannens signalement har anmälts försvunnen och eftersom han nästan uteslutande är klädd i amerikanska kläder tror Erlendur först att mannen kan komma från basen. Men det visar sig snart att han är isländsk men arbetar som flygmekaniker på flygplatsen vid basen. Kan hans död ha med hans arbete där att göra? Den amerikanske militären visar sig inte vara speciellt samarbetsvillig men en militärpolis hjälper Erlendur och hans kollega under stort hemlighetsmakeri. Samtidigt gör Erlendur ett nytt försök med att försöka komma på vad som hände den 18 år gamla Dagbjört då hon för drygt 25 år sedan spårlöst försvann på väg till skolan.

"Den som glömmer" är absolut en läsvärd bok och jag tycker mycket om alla Arnaldur Indridasons böcker, men har inte läst hela serien och inte heller har jag läst dem i rätt ordning. Detta gör dock inte så mycket eftersom fallen är fristående och jag tycker att det fungerar bra att läsa dem så som jag gjort. Läs om andra böcker jag läst av denna författare genom att klicka på titlarna nedan.

"Glasbruket"
"Änglarösten"
"Frostnätter"
"Mörka strömmar"
"Svart himmel"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar