Sök i den här bloggen

Translate

fredag 1 maj 2020

"Ödesmark" av Stina Jackson

Oj vad jag sett fram emot den här boken! Ända sedan jag läste Stina Jacksons debutbok "Silvervägen" har jag velat läsa mer av henne. Och nu har jag gjort det. Så med lite ångest och sorg måste jag inse att en ny väntan börjar. Precis som den förra boken är "Ödesmark" gripande och historien kommer väldigt nära. Miljöerna kan man mer eller mindre se framför sig och karaktärerna går det nästan att känna doften av. Så bra berättar Stina Jackson. Spänningsfaktorn finns också där även om det inte är den som gör boken så bra, det är känslan...

Utanför Arvidsjaur ligger den lilla byn Ödesmark. Namnet är talande eftersom trakten är full av förfallna gårdar, en del övergivna. I en av dem bor Liv tillsammans med sin 17-årige son Simon och sin gamla pappa Vidar. Skvallret om den udda familjen är inte nådig och de är alla tre medvetna om det. Varför stannade den vuxna dottern kvar i pappans hus? Spekulationerna är många. Vidar ska vara rik sägs det men åndå lyser lyxen och bekvämligheten med sin frånvaro. Vidar är inte omtyckt eftersom skott sig på andras olycka. Den här vårvintern kommer det att hända saker som förändrar allt...

"Ödesmark" är precis som den förra boken ett måste! Läs den, men inte för fort. Passa på att njuta av en mycket välberättad historia. Vill ni hellre lyssna så finns den som ljudbok. Den är uppläst av Marie Richardson och den är 11 timmar och 10 minuter lång. Just nu känns det som att det kommer bli en lång väntan på Jacksons nästa bok, men som tur är så bjuder den här våren och sommaren på nya deckare av många av mina favoritförfattare 🌸🌼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar