Sök i den här bloggen

Translate

måndag 11 maj 2020

"Glödande hat" av Thomas Kanger

För mig är Thomas Kanger en ny bekantskap. Jag har hört gott om den här serien och därför bestämde jag mig för att testa den. "Glödande hat" är den första delen i serien om polisen Elina Wiik. Ljudboken är uppläst av Anna Maria Käll och den är dryga 11 timmar lång. Det var ingen wow- eller aha- upplevelse för min del men visst boken är helt okej och jag tror att jag kommer att ge fortsättningen en chans. Det som drar ner betyget i mina ögon är att jag tycker att det blir lite segt emellanåt och då tappar storyn tempo och jag glider bort i tankarna...

En brand anläggs i Folkets hus i Surahammar. Av en slump sover vaktmästaren över och blir innebränd. Elina Wiik är i början inblandad i utredningen men av olika anledningar kopplas hon bort och får i stället utreda ett försvinnande. Den försvunne mannen verkar vara en hederlig familjefader som är djupt engagerad i en frikyrklig rörelse. Men Elina börjar snart misstänka att det finns dolda hemligheter i familjen och misstankarna förstärks när mannen hittas mördad. Hon börjar också ana att mordet och branden kan hänga samman och det gör henne impopulär bland en del av hennes kollegor. Kan det vara så att man gripit fel personer för branden och dessutom fått dem dömda i domstol?

Som jag skrev så tror jag att jag ger den här serien åtminstone en chans till men det blir inte nu direkt för listan över böcker jag vill läsa och lyssna på den här våren är låååång... och ser mycket intressant och spännande ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar