Sök i den här bloggen

Translate

söndag 26 augusti 2012

"Gudar och odjur" av Denise Mina (originaltitel: "Gods and beasts")

Då har jag läst min tredje Denise Mina-bok och jag fortsätter att vara lite förvirrad av mina intryck av den här författaren. Samtidigt som det känns bra och spännande får jag en känsla av att det inte händer så mycket. Jag vet inte varför för nu när boken är utläst vet jag att det hände massor. Som sagt förvirrat. "Gudar och odjur" får dock helt klart godkänt.
Strax innan jul rånas ett postkontor i Glasgow. Vad ingen förstår är varför en morfar överlämnar sitt barnbarn till en för honom okänd man för att hjälpa förövaren med rånet. På vägen ut ur postkontoret skjuter rånaren den äldre mannen till döds. Kriminalinspektör Alex Morrow försöker förstå varför morfadern agerade som han gjorde men hans anhöriga verkar inte helt villiga att hjälpa till. Alex och hennes kollegor försöker också reda ut vem den märklige unge mannen som tog hand om barnbarnet är. Spåren leder åt massor av olika håll. Här finns skumma politiker och korrumperade poliser. Som vanligt då det gäller Denise Mina så händer det oväntade saker mot slutet av boken.

Jag har också skrivit om följande böcker av den här författaren:
"I midnattens stillhet"
"Getingsommar"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar