Sök i den här bloggen

Translate

lördag 17 augusti 2013

"Svinen" av av Lotte och Søren Hammer (originaltitel: "Svinehunde")

Vilken fruktansvärt dålig bok detta är! Jag vet faktiskt inte varför jag läste klart den men kanske för att jag tidigare läst så många bra danska deckare och verkligen ville att det skulle vara bra. Det verkar som att författarna har glömt att skriva delar av boken utan har handlingen i sina huvuden. Då ett kapitel är slut och nästa börjar känns det som att det hänt en massa saker som läsaren aldrig riktigt får veta. Dessutom så får förlaget (i det här fallet Bazar Förlag) ett stort minus för språket och stavningen. Det är så mycket stavfel och andra misstag så jag funderar på hur bra översättningen egentligen är. Jag hoppas att det inte är så att översättaren förstört "Svinen" för oss som läser den på svenska...

Fem män hittas en morgon avrättade i en gymnastiksal. Det visar sig att de alla är pedofiler. Polisen inser omgående att vaktmästaren på skolan vet mer om morden än han erkänner. Morden är början på en uppvigling som leder till mer våldsamma handlingar. Kriminalinspektör Konrad Simonsen och hans specialgrupp från Köpenhamnspolisen utreder morden.

Jag kan inte med gott samvete rekommendera "Svinen". Jag tycker att den innehåller för mycket luckor och alla karaktärerna är knepiga och konstiga. Man får aldrig någon känsla alls för dem. Inte ens för de som ska vara hjältarna i storyn. Som det känns nu kommer jag inte läsa fler böcker av det här författarparet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar