Sök i den här bloggen

Translate

lördag 14 juni 2014

"I denna stilla natt" av Mari Jungstedt

"I denna still natt" är den andra delen i serien om kriminalkommissarie Anders Knutas och hans team på Gotland. Jag tycker att den är lika bra som de andra jag läst. Det känns som att jag upprepar mig lite men det är lättlästa och spännande mordhistorier som berättas på ett utomordentligt fängslande sätt.

Den f.d. fotografen, numera alkoholiserade, Henry "Blixten" Dahlström mördas i sitt mörkrum. Det ser vid första anblicken ut som ett fyllebråk som gått över styr eftersom lägenheten visar tecken på att det festats hårt. Men den verkar också vara genomsökt och när polisen får veta att "Blixten" dagarna innan mordet vunnit 80 000 kr på travet så finns det plötsligt ett motiv. Men så försvinner 14-åriga Fanny när hon varit i stallet på travet där hon jobbar gratis. När polisen börjar undersöka hennes liv och försvinnande konstaterar de att hon lever ett sorgligt och ensamt liv. Mamman dricker alldeles för mycket och några direkta vänner verkar inte finnas i hennes liv. Men det finns tecken på att hon träffat någon. Polisen kämpar med att hitta Fanny innan det är för sent men de fortsätter också att söka efter Henrys mördare. Kan det vara så att de båda fallen hänger samman?

Vill ni ha lättläst och underhållande spänning så rekommenderar jag Mari Jungstedt och denna serie. Inte minst "I denna stilla natt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar