Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 26 februari 2015

"Silkesmasken" av Robert Galbraith (originaltitel: "The Silkworm")

"Silkesmasken" är den andra delen i serien om privatdetektiven Cormoran Strike och hans assistent Robin Ellacott. Robert Galbraith är pseudonym för J.K. Rowling och jag läste den första delen, "Gökens rop", i april förra året och tyckte väldigt mycket om den. Därför har jag med spänning väntat på fortsättningen och nu har jag äntligen läst den. Jag tycker att "Silkesmasken" är bra men inte riktigt lika bra som den första boken. Det händer inte jättemycket och vissa delar kunde nog ha kortats ner lite men trots det så sträckläste jag den så betyget blir definitivt väl godkänd.

Romanförfattaren Owen Quine försvinner och han fru anlitar Cormoran Strike för att hitta honom. Ett litet krux är dock att Quine brukar försvinna från och till och då vill han inte bli hittad av hustrun. Nu har han dock varit borta längre än vanligt och pengarna börjar tryta för hustrun och dottern. Vad det är som får Strike att ta sig an fallet vet han inte men han ger sig ut på jakt efter den försvunna författaren och snart upptäcker han att Quine precis innan han försvann skrivit klart en bok där han angriper så gott som alla han känner. Det är många som är arga och när Quine hittas mördad på ett mycket brutalt och bisarrt sätt finns det en lång lista på misstänkta mördare...

Precis som efter att jag läst ut den första delen av serien så väntar jag nu med spänning på fortsättningen för jag vill verkligen fortsätta att följa Cormoran Strikes och Robin Ellacotts äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar