Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 23 juli 2015

"Vassa föremål" av Gillian Flynn (originaltitel: "Sharp object") - ljudbok

Det här var inte en bok som jag tyckte var speciellt bra eller spännande. Det var alldeles för lätt att se vart det inte stod rätt till även om det kanske inte var uppenbart exakt hur allt hängde ihop. Jag har läst två andra böcker av Gillian Flynn (läs om dem nedan) och kanske hade jag upplevt boken annorlunda om jag läst den och inte lyssnat på den. Inte för att inläsaren Anna Maria Käll gör ett dåligt jobb (hon gör det bra och har en bra röst för detta) utan för att man kanske missar en del när man lyssnar och inte läser själv.

På uppdrag av sin chef lämnar  journalisten Camille Parker Chicago för att resa hem till sin hemstad. En liten flicka är försvunnen och en annan har hittats död. Hon ska skriva om det för tidningen hon jobbar för och mycket motvilligt beger hon sig till sitt barndomshem för att fråga sin mamma om hon kan bo där under tiden hon är där. Camille har ingen bra kontakt med sin mamma, styvpappa och halvsyster och hela situationen väcker obehagliga minnen till liv för henne. Det tillsammans med att de flesta i hemstaden inte verkar vilja ha henne där gör att det är lite kämpigt för henne att få till reportagen. Den försvunna flickan hittas även hon död och detaljer stämmer överens med mordet på den andra döda flickan. Någonstans i staden finns en hänsynslös och makaber mördare...

"Vassa föremål" får inte ens godkänt av mig. Jag vet att den hyllats men jag kan inte se vad det är som skulle göra den här boken så bra. Det finns många andra deckare som är betydligt bättre och mer spännande.

De två tidigare böckerna jag läst av denna författarinna är mycket bättre:
"Mörka platser"
"Gone girl"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar