Sök i den här bloggen

Translate

fredag 10 maj 2019

"Mörk och helig natt" av Michael Connelly (originaltitel: "Dark Sacred Night")

Vill man läsa något lättläst och spännande så är det ganska säkert att välja en bok av Michael Connelly. För min del blev det "Mörk och helig natt" som är den 23:e boken om Harry Bosch och den andra boken om Renée Ballard, för i den här boken korsas deras vägar. Det är en typsik Connelly-bok som levererar precis det man förväntar sig då man väljer att läsa en. Jag gillar hans sätt att berätta på och att det händer mycket olika saker genom storyn.

Renée Ballard jobbar nattskiftet och en natt/tidig morgon när hon återvänder till stationen i Hollywood hittar hon, en för henne, främling som går igenom skåpen med gamla mappar. Det visar sig vara Harry Bosch och när hon fått honom att sluta och fått veta vem han är kan hon inte låta bli att ta reda på vad han var intresserad av. Det visar sig att han är intresserad av ett gammalt olöst fall där den 15-åriga rymlingen Daisy hittats mördad och dumpad. Faller väcker känslor även hos Ballard och hon bestämmer sig för att arbeta tillsammans med Bosch. Båda är nu fast beslutna att hitta Daisys mördare.

Jag kan redan nu lova att det här inte var min sista bok av denna författare. Av någon anledning tröttnar jag inte på dem och jag tror att det delvis beror på att Connelly är bra på att introducera nya karaktärer. Vill man hellre lyssna på "Mörk och helig natt" så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Magnus Roosmann och den är 12 timmar och 9 minuter lång.

Vill ni läsa om fler böcker av Michael Connelly så sök på hans namn i sökrutan ovan eller klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar