Sök i den här bloggen

Translate

söndag 15 september 2019

"Det innersta rummet" av Jørn Lier Horst (originaltitel: "Det innerste rommet")

När det kommer till Jørn Lier Horst och hans serie om William Wisting så blir jag bara mer och mer förtjust ju mer jag läser. "Det innersta rummet" är inget undantag utan det är en mycket välskriven och spännande bok som hade mig fast från första stavelsen. Jag har både läst och lyssnat på dessa böcker och de funkar lika bra i båda varianterna. Just "Det innersta rummet" lyssnade jag på och ljudboken är uppläst av Mattias Linderoth och den är 9 timmar och 25 minuter lång.

William Wisting tilldelas ett känsligt uppdrag. Den tidigare Arbeiderpartikämpen Bernhard Clausen har hittats död och allt tyder på att han dött av naturliga orsaker. Men man gör en märklig upptäckt i hans sommarstuga - man hittar 80 miljoner kronor i kontanter och justitieministern inser att detta kan skapa problem. För att kringgå publicitet om pengafyndet ber man Wisting att sätta samman en hemlig efterforskningsgrupp för att ta reda på var pengarna kommer ifrån. Wisting ber således sin lojale medarbetare, kriminalteknikern Espen Mortensen, och dottern Line att hjälpa honom i efterforskningarna. Fördelen med Line är att hon som journalist kan ställa de frågor som skulle väcka uppmärksamhet om polisen skulle göra det. De flyttar pengarna till Wistings källare och använder hans hus som mötesplats. 80 miljoner kronor är tillräckligt mycket pengar för att t.ex. främmande makt skulle kunna vara inblandade. Varför hade egentligen Clausen så mycket pengar i sin sommarstuga?

"Det innersta rummet" är den trettonde boken i serien om Wisting. Jag tror inte att alla finns på svenska och de som finns har getts ut i oordning. Så har ni inte redan hittat den här serien så har ni fördelen att ni kan börja någorlunda från början i alla fall. Vill ni läsa om fler böcker av den här författaren så söker ni på hans namn i sökrutan ovan.

🍂 Till sist vill jag också tipsa er om att ett par av de första böckerna i den här serien har blivit TV-serie. Den heter "Wisting" och den finns på Viaplay och är jättebra. Det är inte ofta jag tycker det om TV-serier som bygger på favoritböcker men här han man lyckats över förväntan! Så jag har två uppmaningar - läs Horsts böcker men titta också gärna på TV-serien! 🍂

1 kommentar:

  1. Ligger långt efter i denna serien :)
    Har inte sett den på TV alls kanske får ta och ta tag i både böckerna och TV-serien :)

    SvaraRadera