Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 19 februari 2019

"Tändstickan" av Aline Lilja Gladh

☀️ För att börja positivt så är det härligt att våren gjort ett första besök! Tyvärr är det inte av den anledningen som det återigen blivit ett ofrivilligt uppehåll i bloggandet :( Jag har genomgått ytterligare en ryggoperation eftersom jag drabbades av det mycket ovanliga och fick ett nytt diskbråck i tomrummet efter det första. Att lära sig nya saker är nästan alltid kul, men att på det här sättet lära mig att detta drabbar 5-10% av de som genomgår en diskbråcksoperation hade jag gärna sluppit. Men nu är det som det är och jag försöker vara positiv när det gäller tillfrisknandet även den här gången, även om riskerna fortfarande är desamma...  Peppar, peppar... Av naturliga skäl så har det mest blivit ljudböcker de senaste två veckorna. ☀️

"Tändstickan" har jag länge varit nyfiken på och när jag fick en natt på mig att förbereda mig på att ladda upp inför ytterligare ett sjukhusbesök så slog jag till och köpte den som ljudbok. Den är uppläst av Maria Lyckow och den är 11 timmar och 23 minuter lång. Jag tycker att boken sticker ut lite i deckargenren eftersom det är väldigt lite polisarbete utan mer baserat på hur de olika karaktärerna upplever det som händer. Boken höll mig distraherad från smärta (vilket jag uppskattade!!) och den var hyggligt spännande.

Ett barns kvarlevor flyter till ytan i stenbrottet utanför Örbyhus. Konstnären Lo Karlbergs bror är polis och får utreda fallet. Det visar sig ha kopplingar till ett fall som deras pappa, som är pensionerad polis, inte kunde lösa då de själva var små. Då försvann tre barn från en skolutflykt och inte förrän nu har det funnits några spår efter dem. De flesta i Örbyhus påverkas av utredningen och det leder till att grundskolerektorn bryter ihop, gängledaren rustar för krig och en stilig främling med lyxbil hamnar i händelsernas centrum.

Jag tycker att "Tändstickan" (som är den första fristående delen i Örbyhusserien om konstnären Lo Karlberg, kommissarien Linus Karlberg och presidenten Conny Thorsson) är läsvärd och jag tror att jag kommer att hålla ögonen öppna efter fler böcker av Aline Lilja Gladh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar