Sök i den här bloggen

Translate

söndag 9 maj 2021

"Det vackra mysteriet" av Louise Penny (originaltitel: "The Beautiful Mystery")

Oj oj oj vad det har tagit mig lång tid att ta mig igenom "Det vackra mysteriet"... Det är den åttonde boken i Louise Pennys serie om kommissarie Gamache och jag har överlag tyckt om dessa böcker. Men när det kommer till den här boken så blev det lite för segt och lite för mycket klosterliv och munkar för min smak. Jag har vid flera tillfällen den senaste tiden klagat på lågt tempo i handlingen och det är något jag måste göra även här. Det känns nästan som en fars emellanåt med springandet i klostret och tjafs mellan karaktärerna. Men jag ville ta mig igenom boken för jag är inte riktigt redo att ge upp den här serien riktigt än.

Inga utomstående ges någonsin tillträde till klostret Saint-Gilbert-entre-les-loups, djupt inbäddat i den vilda naturen utanför Québec, där ett tjugotal munkar lever i frid och bön. De är självförsörjande och de är kända för sin gregorianska sång. Men när den beundrade körledaren en morgon hittas mördad tvingas man släppa in kriminalkommissarie Armand Gamache och Jean-Guy Beauvoir från Québec-polisen. Vem av munkarna ville se körledaren död? När poliserna väl börjat skrapa på ytan på det fridfulla klosterlivet kommer en hel del mörka hemligheter och tankar fram. Men det börjar också att skava mellan den annars så tajt duon Gamache och Beauvoir...

Föredrar ni att lyssna på böcker så finns "Det vackra mysteriet" också som ljudbok. Den är uppläst av Tomas Bolme och den är 17 timmar och 7 minuter lång. Ja, boken är lång och jag känner faktiskt en viss stolthet i att jag kämpade mig igenom den trots att jag mest såg den som en transportsträcka inför nästa del i serien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar