Sök i den här bloggen

Translate

söndag 2 maj 2021

"Ryska dockor" av Martha Hall Kelly (originaltitel: "Lost Roses")

Fullständigt golvad!!! Ja, det sammanfattar allt jag känner gällande den här boken 🖤 "Ryska dockor" är fasansfull, vacker, gripande, brutal, intressant och så fruktansvärt välskriven att man nästan själv känner det karaktärerna känner och går igenom. Det här är en riktig fullträff och jag är så glad över att jag snappade upp de tips som florerat gällande den här boken av Martha Hall Kelly. Den bygger på verkliga personer och verkliga händelser och det är säkert en av anledningarna till att jag känner som jag gör. Ljudboken är uppläst av Lo Kauppi och den är 15 timmar och 30 minuter lång. 

Första världskriget tvingar Eliza och Sofija att leva åtskilda på var sin sida Atlanten, men de nära vännerna skriver till varandra varje dag. Eliza tillhör eliten i New York och Sofija hör till de privilegierade i Ryssland. Men båda deras liv kommer att förändras av det krig som bryter ut. I Ryssland gror hatet mot tsaren och överklassen och revolutionen är snart ett faktum. Sofijas barnflicka Varinka blir till sist de hänsynslösa bolsjevikernas väg in på familjens lantställe. När breven från Sofija slutar komma bestämmer sig Eliza för att göra allt för att hitta henne. Men hon gör också allt för att hjälpa de ryska kvinnor som lyckats fly och ta sig hela vägen till New York.

"Ryska dockor" är ett absolut måste 🤍 Jag har svårt att se att det skulle finnas någon som inte skulle gripas av den här boken. Själv bestämde jag mig för att lyssna på den fristående föregångaren (”Skönhetens väg") så håll ögonen öppna för den kommer snart här den också.

1 kommentar:

  1. Lagt denna och Skönhetens väg i bokhyllan. Ska bara lyssna klart på Bryndza först! Började ju med Bryndza tidigare men avbröt då jag inte riktigt fastnade, testade igen nu och attans vad bra böckerna är! Lyssnar på samtliga utgivna nu i sträck! :-D

    SvaraRadera