Sök i den här bloggen

Translate

lördag 22 maj 2021

"Napalm" av Frida Moisto

Det blev en liten paus på en vecka här på bloggen men nu ska jag doppa tån igen och se om det funkar som det ska. Återkomsten blir med "Napalm" av Frida Moisto. Det är den tredje fristående delen i serien om kriminalkommissarie Lisa Engström. Jag gillade de två första böckerna och hade höga förväntningar på den här boken, men tyvärr tycker jag att det blev lite för mycket av Lisas förflutna och det som det har lett till. Den delen i serien är den delen som utmärker just dessa böcker men det är också den delen som tilltalar mig minst. Jag tycker att det mest drar ner tempot i handlingen. Samtidigt kan jag förstå att Frida Moisto har med det eftersom det gör att serien får sin egen profil bland alla svenska deckare som finns att läsa. 

En varm sommarnatt väcks kriminalkommissarie Sten Johansson av telefonen. Man har hittat vad man tror är en bomb på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Uppståndelsen blir såklart stor och polis och räddningstjänst tvingas agera snabbt. Att Sten också vet att Lisa försvunnit och inte finns till hands försvårar allt. Hon är en duktig polis och hon skulle behövts nu. Sten tror att Lisa valt att försvinna men kan ändå inte sluta oroa sig för att det kanske inte är så... När bombhotet avvärjts kommer en svårt skadad kvinna in till akuten. Hon är svårt torterad och överlever inte. Kvinnan är sjuksköterska och jobbade förr på Ryhov. Samtidigt är Lisa tillbaka i sin barndoms trakter. Det är något som inte stämmer, något personligt. Hon försöker desperat ta reda på sanningen i en alltmer hotfull miljö. För att stå ut blir hon tvungen att återknyta till den gamla Lisa, med napalm i blodet. Hennes kollegor kämpar på med utredningarna och när ytterligare ett bestialiskt mord begås inser de att en seriemördare är lös i Jönköping. 

"Napalm" är en okej deckare och den slutar på ett sätt som gör mig mycket sugen på fortsättningen på den här serien. För det tar jag för givet att det blir en. "Napalm" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Gunilla Leining och den är 10 timmar och 39 minuter lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar