Sök i den hÀr bloggen

Translate

onsdag 25 mars 2020

"Nollpunkt" av JĂžrn Lier Horst och Thomas Enger (originaltitel: "Nullpunkt")

🌾 I denna tid av social distansering tĂ€nkte jag försöka tipsa om sĂ„ mycket bra böcker jag bara hinner med att lĂ€sa eller lyssna pĂ„. Böcker Ă€r ett bra sĂ€llskap dĂ„ de kan bjuda pĂ„ en paus frĂ„n verkligheten och alla (för tillfĂ€llet) mycket mörka och dystra nyheter, men det Ă€r ocksĂ„ en bra avkoppling. Jag anvĂ€nder ljudböcker som sĂ€llskap om jag inte kan somna men har dem ocksĂ„ i öronen under sköna vĂ„rpromenader. Och att sĂ€tta sig med en fysisk bok Ă€r bland den bĂ€sta verklighetsflykt jag vet. 🌾

Nu tĂ€nker jag tipsa om en bok av JĂžrn Lier Horst och Thomas Enger och den heter "Nollpunkt". Jag gillar bĂ„da författarna mycket och ett samarbete dem emellan kan inte annat Ă€n bli bra - tĂ€nkte jag -  och jag hade rĂ€tt! Det Ă€r spĂ€nnande frĂ„n allra första stund och hela vĂ€gen till sista stavelsen. BĂ„de storyn och karaktĂ€rerna Ă€r intressanta och fĂ€ngslande och man vill bara lyssna/lĂ€sa vidare. Ljudboken Ă€r upplĂ€st av Jonas Malmsjö och den Ă€r 13 timmar och 14 minuter lĂ„ng.

Den före detta lĂ„ngdistansdrottningen Sonja NordstrĂžm försvinner spĂ„rlöst. Försvinnandet upptĂ€cks av kĂ€ndisbloggaren Emma Ramm eftersom hon skulle bevaka lanseringen av NordstrĂžm sjĂ€lvbiografi samma dag som hon försvann. Dörren till hennes hem stĂ„r olĂ„st och dĂ€r inne syns tecken pĂ„ kamp. PĂ„ teven sitter en nummerlapp med Nummer 1 fasttejpad. Polisutredaren Alexander Blix som var huvudpersonen i ett skottdrama 19 Ă„r tidigare tilldelas fallet. För 19 Ă„r sedan dödade han pappan till en 5-Ă„rig flicka under ett gisslandrama. NĂ„got han fortfarande bĂ€r med sig. OmstĂ€ndigheterna tvingar Emma och Blix att samarbeta och det blir allt annat Ă€n ofarligt. De inser snart att de har att göra med en mördare som Ă€r fixerad av siffror och som Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n klar...

"Nollpunkt" Àr en av de bÀsta böckerna jag lÀst eller lyssnat pÄ i Är. Jag rekommenderar den vÀldigt mycket och jag ser fram emot nÀsta del i serien om Ramm och Blix! Det ska verkligen bli spÀnnande att följa dem!

2 kommentarer:

  1. LĂ„ter lovande! Har precis lagt den offline.
    Gillar ocksÄ bÄda författarna, Enger var lÀnge sedan jag lÀste gillade hans böcker skarpt. Synd att fler inte Àr översatta till svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker det Ă€r synd och skam att inte fler av Engers böcker finns pĂ„ svenska... 😱😠 Lyssnat pĂ„ denna Ă€nnu?

      Radera