Sök i den här bloggen

Translate

söndag 1 mars 2020

"Lekarna" av Bo Svernström

❄️ Här sitter jag och tittar på Vasaloppet (och damstafetten i VC) och då passar det ju bra att samtidigt koppla upp sig och skriva ett par inlägg här (ett för idag och ett till senare i veckan). Jag tipsade förra söndagen om "Loppet" av Catrine Tollström som startar i Vasaloppsspåret och lyfter fram den även i dag (klicka på titeln för att läsa om den). ❄️

Men nu ska jag tipsa om en annan bok också, "Lekarna" av Bo Svernström. För drygt ett år sedan lyssnade jag på "Offrens offer" av samma författare och tyckte att den var bra så därför blev det nu den här boken. Återigen så bjuds det på spänning och intressanta karaktärer. Det är lite mindre blodiga detaljer den här gången och det uppskattar jag. Ljudboken är uppläst av Gerhard Hoberstorfer och den är nästan 13 timmar lång.

När Robert Lindström var elva år pekades han ut som skyldig till att ha dödat sin jämnårige lekkamrat Max. 28 år senare har Robert fortfarande bara diffusa minnen av vad som hände den där dagen. En dag ringer en kvinnlig journalist på dörren och vill skriva en bok om den där sommaren då Max hittades död på kvarterets ödetomt. Motvilligt övertalas Robert till det. Men så hittas en 11-årig flicka död och gamla sår öppnas på nytt. Både för Robert men också för alla andra som var med för 28 år sedan. Kom verkligen sanningen fram då?

"Lekarna" är som sagt var spännande och intressant. Jag gillar den! Och jag kommer absolut att hålla ögonen öppna efter fler böcker av Svernström!

Nu håller vi tummarna för att det blir två svenska segrare i Vasaloppet! 🇸🇪👏🏻

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar