Sök i den här bloggen

Translate

lördag 16 juli 2016

"Offline" av Anne Holt (originaltitel: "Offline")

Äntligen har jag haft ork och tid att läsa lite igen!! Är på slutspurt inför semestern och om bara några dagar hoppas jag att tiden och orken ska räcka till ännu mer spännande läsning! Boken jag valde nu är Anne Holts senaste, "Offline", och i den får man vara med om Hanne Wilhelmsens återkomst till polisarbete. Jag har lite svårt att sätta betyg på boken för bitvis är den väldigt bra men emellanåt tappar jag lite koncentration. Kapitlen är i min smak alldeles för långa och det stressar lite då jag har svårt att lägga ifrån mig en bok om jag inte läst klart ett kapitel... Men storyn är högaktuell och intressant och "Offline" är absolut läsvärd!

Hanne Wilhelmsen har lovat att ta sig an gamla cold cases och har tilldelats en ung polis Henrik Holme (en karaktär man känner igen om man läst "Död i skugga"). De bestämmer sig för att börja med en ung flickas försvinnande. Det har gått 18 år sedan 17-åriga Karina försvann spårlöst och ganska snabbt kan Hanne och Henrik se att den ursprungliga utredningen har många brister. I samma veva söker Hannes gamla kollega Billy T upp henne för att be henne om hjälp. Han är orolig för att en av hans söner hamnat på villovägar och i dåligt sällskap. Under hans första besök på väldig många år hemma hos Hanne skakas kvarteren av en stor explosion. Det visar sig vara en muslimsk organisations lokaler som har sprängts. En fundamentalistisk grupp tar på sig dådet och lovar att det bara är början. Hela Oslo sätts i skräck och det dröjer inte särskilt länge innan nästa bombattentat sker...

Som sagt - detta är en högaktuell bok och även om den blir lite tung emellanåt med sina långa kapitel och en del utläggningar så rekommenderar jag den! Anne Holt är en mycket bra berättare och "Offline" är på många sätt verklighetstrogen.

Andra böcker av Anne Holt som går att läsa om här på bloggen är (klicka på titlarna för att läsa om böckerna):
"Utan eko"
"Det som tillhör mig"
"1222 över havet"
"Frukta inte" (som TV-serie fick den namnet "Modus")
"Död i skugga"

2 kommentarer: