Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 2 augusti 2016

"Ugglan dödar bara om natten" av Samuel Bjørk (originaltitel: "Uglen")

Detta är en av de bästa böckerna jag läst i sommar! Jag tycker nästan lika mycket om den som jag gillade första delen i serien, "Det hänger en ängel ensam i skogen". Att jag skriver att jag nästan gör det beror på att wow-faktorn naturligtvis saknas denna gång och att jag hade stora förväntningar på boken. Och så är det faktiskt en sak som stör mig lite. Samuel Bjørk berättar fantastiskt bra men ibland drar han ut lite för mycket på spänningen. Så till den grad att man själv räknat ut poängen innan karaktärerna förstår. Och på samma sätt är det i samtal mellan en del karaktärer. Emellanåt verkar alla ha blivit dumma i huvudet och ingen verkar veta vad de andra pratar om. Även det är ett sätt att dra ut på dramatiken men i den här boken sker det lite för ofta. Annars är det toppbetyg för historien är precis som i första delen väldigt spännande och som jag nyss skrev är Bjørk en väldigt bra berättare!

En ung naken flicka hittas död i skogen. Hon ligger på en bädd av fjädrar i ett pentagram av ljus. Kriminalkommissarie Holger Munch får ansvar för utredningen och tvingas återigen kalla in kollegan Mia Krüger. Hon har en ovanlig förmåga att se saker på ett sätt ingen annan kan men hon har också förmågan att gå sina egna vägar, så ledningen har stängt av henne till hon skaffat den hjälp hon behöver för att må bättre och klara av att hålla sig till reglerna. Nu får hon dock dispens att hjälpa till. Ledtrådarna är inte många men sakta börjar de lägga ett pussel som förhoppningsvis ska leda dem till vad flickan råkat ut för. Så blir de kontaktade av en anonym hacker som gjort en fasansfull upptäckt på nätet. Det är en film som verkar visa den sista tiden i den unga flickans liv...

"Ugglan dödar bara om natten" tycker jag absolut att ni som gillar deckare ska läsa! Men har ni inte redan läst den första delen så börja med den för då får ni en bättre bild av karaktärerna i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar