Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 15 december 2016

"Sandgrav" av Helene Tursten

Det här är andra delen i Helene Turstens serie om polisen Embla Nyström och hennes kollegor. Första delen heter "Jaktmark" och den läste jag nyligen så klicka på titeln för att läsa om den. "Sandgrav" är en hyggligt spännande bok med en story där det händer ganska mycket. Det gör att tempot hålls uppe och man får klura lite som läsare för att försöka förstå hur allt hänger ihop. Jag lyssnade på ljudboken som är 9 timmar och 12 minuter lång och uppläsare är Mirja Turestedt.

Nioåriga Amelie lämnar skolan i Strömstad för att åka hem och hämta sina luciakläder som hon glömde på morgonen. Hon får skjuts av bästa kompsiens kusin i hans epatraktor. Det är det sista någon ser av Amelie för hon återvänder aldrig till skolan. Kompisens kusin blir så klart misstänkt för försvinnandet och när ännu ett barn försvinner ökar ilskan mot den tystlåtna och udda tonåringen. Utöver barnens försvinnanden hittas också en polis ihjälslagen, den misstänkta tonåringen misshandlas svårt och en lada på hans pappas gård sätts i brand. Den lokala polisen står handfallna så kriminalinspektör Embla Nyström och hennes två kollegor vid det mobila teamet i Västra Götaland kopplas in på fallen.

Jag tycker att "Sandgrav" är en helt okej bok och jag tror att jag kommer att fortsätta följa den här serien. Helene Tursten är nog mest känd för sina böcker om kriminalkommissarie Irene Huss och den karaktären är med i ett litet kort avsnitt av denna bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar