Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 4 januari 2017

"Ole dole" av M.J. Arlidge (originaltitel: "Eeny Meeny")

Årets första bok blev "Ole dole" av M.J. Arlidge. Jag har länge fått tips om att läsa den här serien men av någon anledning så har böckerna hela tiden åkt nedåt på "att läsa-listan". Jag vet inte riktigt varför och nu när jag läst första delen, lyssnar på andra så har jag även köpt den tredje. Så bra tycker jag att de är! Och på något sätt tycker jag att de sticker ut lite och det gör dem mer intressanta. Boken har korta kapitel och historien är välberättad och spännande till sista sidan.

Ett ungt par vaknar upp och upptäcker att de är fångade i en djup simbassäng utan vatten. Det sista de minns är att de blev upplockade då de liftade. De är uppskrämda och rädda och då en mobil ringer och meddelar dem att det finns en pistol i bassängen och bara den som dödar den andra kommer att få lämna bassängen levande blir allt ännu värre. Ingen av dem tror att de är kapabla till att utföra det men efter två veckors fångenskap i det kalla mörkret utan mat så händer det... Kriminalkommissarie Helen Grace blir den som tilldelas fallet och hon och hennes kollegor kämpar mot klockan eftersom flera par försvinner på samma sätt. Bl.a. två kollegor och en mor och dotter. Alla får samma ultimatum - en får leva, en ska dö...

"Ole dole" är en mycket spännande och bra bok som jag varmt rekommenderar! Jag har som sagt redan börjat på andra delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar