Sök i den här bloggen

Translate

fredag 20 januari 2017

"Där ingen nåd finns" av John Burley (originaltitel: "The Absence of Mercy")

"Där ingen nåd finns" är ett av mina inköp på mellandagsrean. Jag brukar emellanåt satsa på lite okända kort när det är rea för man kan göra riktiga fynd på det sättet. Just den här boken var jag inte så imponerad av i början, men jag tycker att den tar sig riktigt bra och på något sätt kryper sig storyn in under huden på mig och nu när boken är utläst sitter jag här med en olustig känsla i kroppen. John Burley har skrivit en bok som sticker ut lite och som läsare får man ta del av historien från flera olika håll. Utan tvekan väcker den en del tankar och funderingar ju mer man läser.

Ben Stevenson är rättsläkare i en liten stad i Ohio. Han, hans fru och deras två söner lever ett lugnt småstadsliv. En dag hittas en tonårspojke brutalt mördad och det blir Ben som får utföra obduktionen. Pojken har utsatts för ett fruktansvärt våld och Ben känner sig mycket illa berörd. Han blir naturligtvis orolig för sina egna söner men också för att varken han eller polisen lyckas få fram tillräckligt med ledtrådar för att komma mördaren på spåren. När också en ung flicka attackeras ökar oron i staden, men på något sätt stärker det även sammanhållningen mellan invånarna. Polisen och Ben kämpar med att hitta tekniska spår som kan leda dem på rätt väg för de är väldigt övertygade om att mördaren inte är färdig...

Jag hade som sagt inte några speciella förväntningar på "Där ingen nåd finns" och därför blev den en positiv överraskning. Orkar man bara ta sig igenom en lite trög inledning och en del medicinska termer så är den helt klart läsvärd och betyget får bli godkänd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar