Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 15 april 2021

"Morden i Dala-Järna" av B.J. Hermansson

Jag fick fundera lite på hur jag skulle försöka toppa den senaste tidens positiva boköverraskningar så jag kikade lite på medelbetygen olika böcker fått på ljudbokstjänsten. Valet föll till sist på "Morden i Dala-Järna" av B.J. Hermansson, men tyvärr levde den inte riktigt upp till de betyg den fått. Det är främst slutet som gjorde mig besviken. Jag tycker att spänningen byggts upp successivt genom hela boken och att storyn berättats på ett bra sätt. Men när det kommer till upplösningen så saknas något. Jag kan inte sätta fingret på vad riktigt men spänningen avtar och det känns lite lamt på något sätt. Tyvärr. Så mitt betyg blir strax under godkänt. Ljudboken är uppläst av Sofia Berntsson och den är 8 timmar och 57 minuter lång.

En journalist som grävt i ett gammalt försvinnande och en gammal brand hittas mördad i det lilla samhället Dala-Järna längs Västerdalälven. Översättaren Nora Morell intresserar sig för både mordet och det journalisten arbetat med så hon bestämmer sig för att försöka lösa hela gåtan. Till sin hjälp har hon expojkvännen och polisen Emil Jugas. Efterforskningarna leder tillbaka till 1978 då kyrkan brann ner och den kropp som återfanns bland ruinerna.

"Morden i Dala-Järna" är författarens debut som deckarförfattare och det är den första delen i serien Dalamorden. Som det känns för min del just nu så kommer jag nog inte fortsätta att följa den här serien, men man ska aldrig säga aldrig så jag säger att framtiden får utvisa hur det blir. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar