Sök i den här bloggen

Translate

fredag 23 april 2021

"Lite död runt ögonen" av David Ärlemalm

Nu har jag återigen insett att jag missat en riktigt bra bok. Det var först nu när David Ärlemalm kom med en ny bok som jag tänkte att jag ville börja med "Lite död runt ögonen". Jag har sneglat på den innan men det har aldrig blivit av att jag läst/lyssnat på den och jag kan konstatera att det varit ett misstag. För den här boken griper tag i mig på ett sätt som jag inte alls hade kunnat förutse. Det är inte hissnande spänning, inte ens så där psykologiskt så att det kryper under skinnet utan helt enkelt bara så verkligt och gripande. Hatten av för David Ärlemalm - han vet hur man fängslar en läsare 💛

När Sofia dör av en överdos lämnar Arto livet som missbrukare för att försöka skapa en tillvaro för sig själv och dottern Bodil. Han har fått jobb i ett skolkök och livet fungerar. Men efter att ha nekat en manlig elev som vill att han skaffar droger åt honom så blir han ändå anklagad för att ha erbjudit elever narkotika och han får sparken. Nu tvingas Arto att göra saker han egentligen lämnat bakom sig - allt för att kunna ge Bodil den trygghet hon behöver, men också för att få behålla vårdnaden. Under senhöstens nätter tvingas Arto allt längre in i en värld av lögner, brott och våld när han försöker rädda sig själv och sin dotter.

"Lite död runt ögonen" är en bok som stannar kvar efter att man läst ut den. Det är inte ofta jag blir så tagen av en bok som jag blev nu så jag kan inte annat än rekommendera den till alla er som inte redan läst den. Vill ni lyssna så är ljudboken uppläst av Niklas Engdahl och den är 6 timmar och 40 minuter lång. Själv är jag mycket nyfiken på nästa bok av den här författaren men jag tänker vänta lite med den. Jag vill inte riskera att bli besviken... Inte riktigt än. Nu önskar jag er en fin fredagskväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar