Sök i den här bloggen

Translate

fredag 2 april 2021

"I tomma intet" av Lisa Gray (originaltitel: "Thin Air")

Återigen vill jag tacka Lind & co för en bok! Jag gissar att "I tomma intet" av Lisa Gray skulle kommit ganska långt ner på min läslista om den inte skickats till mig och då hade jag definitivt gått miste om något. Jag tycker nämligen att det här är en spännande och underhållande bok som sticker ut på ett utmärkt sätt 🤍 Är ni ute efter lite påskekrim så är detta absolut ett bra val. Kapitlen är så där lagom långa och man får följa storyn ur flera vinklar vilket jag gillar. Det är inte hissnande spänning, men det finns en psykologisk vinkling som håller liv i handlingen från början till slut. 

Privatdetektiv Jessica Shaw får ett anonymt tips med en länk till en sida om försvunna personer. När hon klickar fram sidan ser hon ett foto på en liten flicka som försvann spårlöst för tjugofem år sedan och inser så gott som omgående att det är sig själv hon tittar på. Hon har aldrig haft en aning om att hon en gång anmälts försvunnen och nu väcks såklart frågorna om vem den man hon bott hos i hela sitt liv egentligen. Mannen hon kallat för pappa och som tragiskt och plötsligt nyligen dog. Fast besluten att ta reda på sanningen om sitt eget förflutna beger sig Jessica till den förort till Los Angeles där hon ska ha bott de första åren av sitt liv och där hennes biologiska mor mördades samma kväll som Jessica själv försvann. Polisen verkar ha gett upp fallet för länge sedan så därifrån kan hon inte förvänta sig mycket hjälp. Utan att tala om vem hon egentligen är börjar hon ställa frågor till folk som fanns på orten då allt skedde. Det hon inte vet är att hennes utredning är farlig för henne själv...

"I tomma intet" ska vara den första delen i en serie och just nu känner jag att jag vill fortsätta följa Jessica och hennes framtida fall. Vill ni hellre lyssna på boken så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Sofia Berntsson och den är 9 timmar och 32 minuter lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar