Sök i den här bloggen

Translate

lördag 10 april 2021

"I hjärtat av Ådala" av Åsa Liabäck

🦋 Idag blir det lite hembygdstema på bloggen! Det har kommit två nya böcker under mars månad skrivna av författare från lilla Kisa. För någon som kommer därifrån är det svårt att inte imponeras! 🦋  

Jag börjar med Åsa Liabäck som nu debuterat med "I hjärtat av Ådala". Hon är en före detta klasskamrat till mig, men jag lovar att jag är opartisk när det gäller mitt omdöme om boken. Genren är feelgood och det är ju (som ni som läser min blogg vet) inte min favoritgenre men jag läser/lyssnar även på böcker i denna genre och kan uppskatta dem om de är bra eller sticker ut på något sätt. Jag tycker att den här boken har charm, värme och karaktärerna är de som bär handlingen framåt. Och precis som de flesta feelgoodböcker så är den också väldigt lättläst/lättlyssnad. 

Trettiofemåriga Anna har precis kommit ur ett kraschat förhållande när hon köper en kolonilott i Ådala som ligger utmed Stångån i Linköping. Hon är ensam och ser det som en chans till nystart. På koloniområdet finns det gott om kolonister av alla sorter. Det är den gamla livsnjutaren Ragnar, trädgårdspolisen Rigmor och frånskilda Margareta. Ganska snart efter Anna ansluter också 24-åriga Stephanie som köper en fallfärdig stuga. Alla personligheter ska samsas på liten yta och både allianser och konflikter uppstår. Det kommer att bli en sommar att minnas.

Det som slår mig mest är att det inte är så många par som har kolonilott på detta ställe utan allt kretsar kring singlar, änklingar och frånskilda. Men det kanske behöver vara så om alla förvecklingar ska uppstå. Ljudboken är uppläst av Anja Lundqvist och den är 8 timmar och 36 minuter lång. Det är redan nu klart att "I hjärtat av Ådala" är den första boken i en serie om minst tre böcker så gillar ni denna så får hålla utkik efter fortsättningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar