Sök i den här bloggen

Translate

söndag 4 april 2021

"Knappt en droppe blod" av Carin Hjulström

Nu har jag myst med andra delen i Carin Hjulströms cozy crime-serie Säbyholms gröna fingrar och jag tycker att den är lika härlig som den första boken ("Bara ett litet mord") 💚 Miljön i den här serien är alldeles underbar och karaktärerna känns äkta och kommer nära. Spänningsfaktorn i "Knappt en droppe blod" är kanske inte så hög, men det är lite pusslande med att lista ut vem den skyldige är. Den här gången knäckte jag det dock ganska tidigt, men det gör inget för jag kunde ändå fortsätta njuta av boken.

En äldre man hittas död vid sin frus grav på kyrkogården och lokalpolisen Olle Magnusson är förste polis på plats. Det visar sig snart att mannen mördats. Eftersom Olle gjorde ett bra jobb med utredningen kring förra mordet i bygden så får han nytt förtroende även i detta fall. Skådespelerskan Siri Ehrensvärd och hennes brorson Anton kämpar på med sin plantskola och de blir också inblandade i utredningen kring den gamle mannens död. Det visar sig att han är före detta advokat och att han varit godsägarnas advokat. Han har också kämpat mot nazismen så han saknar inte fiender, men varför döda honom nu när han blivit gammal och dement?

Det här är en varm och så där mysigt spännande bok som kryddas med humor och charm! Jag ser verkligen fram emot att få fortsätta följa framtida mysterier i Säbyholm 🤍 Vill ni hellre lyssna på "Knappt en droppe blod" så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Gunilla Nyroos och den är 12 timmar och 5 minuter lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar