Sök i den här bloggen

Translate

söndag 3 juli 2022

"Gamla kirurgen" av Tomas Akenine-Möller och André Möller

Jag blev nyfiken på "Gamla kirurgen" eftersom den kändes lite inspirerad av Da Vinci-koden med gamla koder och tecken som ska följas för att lösningen på ett mysterium ska hittas. Tyvärr blir hela storyn lite naiv och jag har lite svårt att ta den på allvar. Så som spänningsroman tycker jag att den faller lite platt, men den har ändå ett visst underhållningsvärde. Förväntar man sig inte så mycket spänning så funkar den här boken fint som sommaravkoppling 💛 Ljudboken är uppläst av Fredde Granberg och den är dryga 11 timmar lång.

Lundaprofessorn Luka Zlatar ska precis bli invald i ett hemligt sällskap när initieringen avbryts av ett dödsfall. Han finner sig abrupt inkastad i en virvel av mord, svarta affärer och familjehemligheter. Det har gått tjugotre år sedan han sist träffade sin gamla studiekamrat och exflickvän Jessica, men några månader innan initieringen tog hon kontakt och hon var mycket skärrad. Han hade dock svårt att tro på det hon berättade utan trodde i stället att hon fått en psykos. Dels eftersom hon haft psykiska besvär innan, men också pga hennes berättelse och rädsla som kändes för osannolik. Men nu när detta skett och fler illdåd följer inser Luka att hon hade rätt. Dessutom inser han att alla bevis pekar mot honom själv och att han är jagad. När han också förstår att han inte ens kan lite på sin egen fru flyr han för sitt liv...

Tomas Akenine-Möller och André Möller har skrivit en helt okej bok, men jag hade förväntat mig mer av den. "Gamla kirurgen" tycker jag passar bäst som lättsam underhållning en varm sommardag ☀️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar