Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 14 juli 2022

"Kloster, mord och dolce vita - Lunchfallet & Döden vid floden" av Valentina Morelli

Jag förväntade mig en mysdeckare när jag valde att lyssna på "Kloster, mord och dolce vita - Lunchfallet & Döden vid floden" och det var det jag fick. Boken innehåller, som titeln antyder, två separata fall. Enligt mig är den okej men inte så mycket mer. Jag kan inte säga att jag tycker att det är speciellt bra men det är lättsam sommartidsfördriv. Ljudboken är uppläst av EvaMaria Oria och den är 6 timmar och 10 minuter lång. 

Lunchfallet: I Santa Caterina går dagarna långsamt fram för ordenssystern Isabella. Dagarna mest består mest av arbete och bön. Men när hon hittar syster Raffaela livlös inne på klostergården så blir det genast liv i den sömniga lilla staden. Alla tror att den levnadsglada nunnan har ramlat ner från klocktornet. Alla utom Isabella som misstänker att det kan handla om mord. Tillsammans med den unge karabinjären Matteo börjar Isabella själv utreda dödsfallet och kommer snart en mörk hemlighet på spåren.

Döden vid floden: Gamle Gaetano och hans trogna sanktbernhardshund Caesar är omtyckta gäster i Santa Caterina. Men en dag hittar karabinjären Matteo den sympatiske landstrykaren kallblodigt mördad i sin lilla bovagn nere vid floden. Hans hund är spårlöst försvunnen. Syster Isabella blir mycket berörd när hon hör talas om mordet. Tillsammans med Matteo börjar hon följa upp spåren och de upptäcker att Gaetano inte var den han utgav sig för att vara.

Jag har inte läst något annat av Valentina Morelli och jag är heller inte säker på att jag kommer att göra det. "Kloster, mord och dolce vita - Lunchfallet & Döden vid floden" fick mig helt enkelt inte att längta efter mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar