Sök i den här bloggen

Translate

måndag 25 juli 2022

"Bittert svek" av Tina Karlsson

Nu har jag bekantat mig med en för mig ny författare, Tina Karlsson. "Bittert svek" är den första delen i serien Falkenbergsmorden och den börjar riktigt bra, men någonstans på vägen förlorar storyn min koncentration. Boken är inte dålig och jag tror absolut att jag kan tänka mig att fortsätta följa serien, men efter den väldigt bra starten så tappar jag både känslan och intresset för karaktärerna. Nu vill jag inte lägga skulden helt på boken för ibland är det helt enkelt för mycket annat som upptar ens tankar för att man helt ska uppslukas av en bok. Däremot så brukar de riktigt bra böckerna kunna skjuta undan de mest jobbiga tankarna och det kunde inte "Bitter svek" göra för mig. Ljudboken är uppläst av Anja Lundqvist och den är 9 timmar och 30 minuter lång.

En äldre man hittas mördad vid Vallarna i idylliska Falkenberg och knappt har kriminalinspektör Kajsa Rudolfsson och hennes kollegor från Falkenbergspolisen hunnit inleda en förundersökning förrän ytterligare en person hittas död. Det är liket av en kvinna som återfinns på stranden i det vanligtvis så lugna fiskeläget Glommen. Även om de båda dödsfallen inledningsvis inte ser ut att ha något med varandra att göra inser Kajsa att ju mer hon nystar, desto fler blir de gemensamma trådarna. Den döde mannens bror återvänder efter att ha levt den största delen av sitt liv utomlands. Nu börjar familjehemligheter sakta komma upp till ytan och de allra flesta blir på ett eller annat sätt överraskade över det som kommer fram.

Den här boken är en helt okej start på en serie och som jag skrev ovan så är det inte alls omöjligt att jag kommer fortsätta följa Kajsa och hennes kollegor i kommande fall. Det finns redan fler böcker i den här serien att tillgå om ni känner att ni blev sugna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar