Sök i den här bloggen

Translate

lördag 23 juli 2022

"Från andra sidan graven" av Matilda Kaba-Liljeberg

När jag började lyssna på "Från andra sidan graven" av Matilda Kaba-Liljeberg hade den fått fina betyg och omdömen. Mina förväntningar var därför ganska höga, men tyvärr så lyckades inte boken leva upp till dem. Jag lyckades hela tiden blanda ihop karaktärerna (vilket blir lättare att göra då man lyssnar och inte får ett bildminne av namnen) och så tycker jag att det blev lite rörigt hela tiden. Men det finns delar som är bra så jag väljer att ge boken ett medelbetyg. Ljudboken är uppläst av Fredde Granberg och den är 11 timmar och 55 minuter lång. 

Influencern Viveka Larsson, känd som Viva Viveka, hittas en kall vinternatt brutalt mördad utanför sin herrgård i Hablingbo på Gotland. Fallet blir uppmärksammat i hela världen, men polisen lyckas inte lösa det. Flera månader senare publicerar plötsligt Viva Viveka ett inlägg på Instagram. Något som borde vara omöjligt för en död person. Detta leder till att fallet tas upp på nytt och gotlandspolisen kallar in förstärkning i form av den pensionerade kommissarien Karl Seger. Han har en del problem med både alkohol och en annan polis på ön, men väl på Gotland tar han hjälp av den unga konstapeln Hannah Forss. Hon har kommit till Gotland på grund av kärleken till bonden Erik och har länge velat jobba med utredningen kring Viveca. Samarbetet mellan henne och Karl kärvar lite men tillsammans nystar de sakta upp ledtrådarna kring Vivekas död. 

"Från andra sidan graven" är den första delen i serien om Karl Seger. Framtiden får utvisa ifall jag kommer fortsätta följa hans äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar